LEXUS NYHEDER

LEXUS AFSLØRER SIN FØRSTE ELBIL

GUANGZHOU, KINA (November 22, 2019)
Det Japanske luksus livsstilsbrand, Lexus, har netop løftet sløret for sin første batteridrevne elbil, Lexus UX 300e, der bygger videre på hybridudgavens skarpe design og forførende køreegenskaber og får en rækkevidde på op til 400 km* på ren el.
Når det japanske luksus livsstilsbrand, Lexus, vender tilbage til Danmark i 2020, sker det fra starten udelukkende med selvopladende hybridmodeller. Andre miljørigtige teknologier som plug-in hybrid, el og brint vil med tiden også finde vej til de danske veje, og en af disse er netop blevet afsløret på den internationale biludstilling, Guangzhou International Automobile Exhibition, i Kina.
Her har Lexus nemlig løftet sløret for sin første batteridrevne elbil, Lexus UX 300e. Lexus UX blev introduceret som selvopladende hybridbil tidligere på året og er på rekordtid blev den mest populære Lexus hybridbil i Europa. Derfor giver det også rigtig god mening, at Lexus har valgt den kompakte SUV som mærkets første elbil.
Siden introduktionen i 2005 af verdens første luksus SUV med hybridteknologi, Lexus RX 400h, har Lexus været pioner inden for elektrificering af biler og indtog hurtigt en hovedrolle ved at tilbyde produkter, der både er højtydende og samtidig også miljørigtige.
Der har i den fuldt elektriske Lexus UX 300e været stort fokus på at videreudvikle de anmelderroste køreegenskaber, som hybridudgaven allerede mestrer. Samtidig har Lexus-ingeniørerne været i stand til at fastholde modellens karakteristiske design og righoldige anvendelsesmuligheder, mens man har benyttet lejligheden til at udnytte styrkerne ved en elbil mest optimalt.
Rækkevidde på 400 km*
Elmotoren i UX 300e yder 150 kW, svarende til lidt over 200 hestekræfter, med et drejningsmoment på 300 Nm. Motoren forsynes med strøm fra et 54,3 kWh stort lithium-ion batteri, der er placeret under gulvet i kabinen. Placeringen af det store batteri bidrager til et ekstra lavt tyngdepunkt og giver en forventet rækkevidde på ren el på 400 km* målt efter NEDC-metoden.
Kombineret med det nyeste infotainmentsystem med Apple CarPlay og Android Auto samler den fuldt elektriske Lexus UX 300e både gode køreegenskaber og komfort i én samlet pakke.
Lexus har altid haft et særligt, stort fokus på at skabe den bedste kundeoplevelse gennem klasseledende service hos forhandleren, hvor man arbejder ud fra det fineste japanske princip om gæstfrihed, Omotenashi, der betyder, at man altid sørger for at forudse og møde den enkelte kundes specifikke ønsker og behov samt behandler enhver med høflighed og opmærksomhed og som en højt værdsat gæst i hjemmet. Luksusprodukter i den ypperste kvalitet bidrager også til at sikre den højeste kundeoplevelse hos Lexus.
Ingeniørerne hos Lexus har formået at udnytte den nye elektriske drivlinje til at forbedre køreegenskaberne i Lexus UX 300e yderligere og gøre et i forvejen luksuriøst produkt endnu bedre. Samtidig har Lexus’ første elbil en af de mest lydløse kabiner i klassen, hvilket er helt i tråd med det fokus på at mindske støjen i kabinen, som Lexus historisk altid har haft, og som ligger indgroet i mærkets DNA.
Ekstra støjisolering
En elbil er i sig selv normalt naturligt stille, da elmotoren ikke støjer. Lexus har i UX 300e alligevel lagt ekstra støjisolering omkring kabinen for bl.a. at mindske vindstøj, der ellers ville være mærkbar uden lyden fra en brændstofmotor. Ydermere har Lexus tilført et aktivt lydkontrol-system, der sender naturlige lyde fra bilens omgivelser ind i kabinen, så føreren bliver mere opmærksom på, hvad der sker omkring bilen.
Bag rattet i den nye Lexus elbil kan man skifte mellem forskellige indstillinger, der styrer acceleration og deceleration alt efter situationen, man befinder sig i. Føreren kan mærke den kraftfulde acceleration og det øjeblikkelige moment fra elmotoren, når speederpedalen trædes ned, og på såkaldte skiftepaler ved rattet vælge mellem fire forskellige niveauer til at motorbremse bilen med elmotoren – og dermed regenerere mest muligt strøm på batteriet under kørslen.
Lexus har i udviklingen af sin første elbil benyttet sig af den erfaring, man har opsamlet gennem årtier i udvikling af mærkets anerkendte hybridteknologi. På den måde sikres den altid højeste produktkvalitet samtidig med, at effektiviteten for elmotor, inverter, gear og batteri bliver maksimeret. Det er baggrunden for opnåelsen af en rækkevidde for UX 300e på 400 km*.
Et særligt temperatur-styringssystem sørger hele tiden for, at batteriet i bilen fungerer optimalt, mens sensorer under selve opladningen overvåger og regulerer strømtilførslen, så batteriet ikke overoplades.
Fjernstyring via app
Gennem en dedikeret Lexus-app til smartphones er det muligt at se batteriets opladningsniveau og den aktuelle rækkevidde. Det er desuden muligt at styre opladningen via app’en og få besked om, hvornår batteriet er fuldt opladet eller planlægge opladningen ud fra, hvornår man forventer at skulle køre i bilen igen. Endelig vil føreren også kunne fjernstyre forskellige komfortfunktioner som klimaanlæg, sædevarme og el-opvarmede ruder.
Den første elbil fra Lexus vil naturligvis blive udstyret med de seneste og mest avancerede sikkerhedssystemer i form af sikkerhedspakken Lexus Safety System+. Her er som standard bl.a. automatisk nødbremse, der virker op til bilens maksimale hastighed, og som kan nødbremse for andre biler og fodgængere i mørke og cyklister i dagslys.
Den adaptive fartpilot med aktiv styreassistent og vejbaneassistent hjælper med at holde bilen i samme vognbane og tilpasser farten efter det forankørende køretøj, så man nærmest oplever bilen som selvkørende. Automatisk aflæsning af vejskilte, automatisk op- og nedblænding af fjernlys og meget andet udstyr fuldender sikkerhedspakken i den første elbil fra Lexus og bidrager til at opfylde målsætningen fra Lexus om i fremtiden helt at eliminere antallet af trafikulykker.
Salget af den fuldt elektriske elbil, Lexus UX 300e, starter i Kina og Europa til næste år. Priser offentliggøres tættere på salgsstart.

*Foreløbige tal beregnet efter NEDC-metoden – afventer endelig homologering