LEXUS NYHEDER

INTERNATIONAL DEBUT FOR LEXUS RX

  • Lexus løftede i dag sløret for deres nye luksus-SUV, RX som byder på en række forandringer af brandets kernemodel som var med til at etablere segmentet for luksus-SUV’er, da den blev lanceret i 1998. RX forventes at komme i handlen til efteråret 2019 og er et fantastisk eksempel på Lexus’ konstante arbejde for at opretholde deres status som pionerer inden for luksus-SUV’er.
    Den nye RX har stadig et kraftfuldt og sporty udseende, men linjen der løber i hele bilens længderetning er blevet opgraderet så den skaber et exceptionelt flow og giver RX et mere sammenhængende udtryk. Resultatet er et elegant og dynamisk ydre som fremhæver Lexus’ nye designsprog.

    RX’ køreegenskaber bygger videre på Lexus’ velkendte medrivende ydeevne og følger i dæksporene på flagskibsmodellerne LC og LS i coupé- og sedan-segmentet. Ingeniørerne gennemgik hver eneste detalje i bilen og forbedrede karosseriets og affjedringens stivhed og tilføjede nye støddæmpere og et nyt bremsestyringssystem. Resultatet er en bil med en fremragende kørefornemmelse og præcision, som reagerer på førerens mindste bevægelse.

    Derudover er RX udstyret med verdens første BladeScan Type AHS og den seneste generation af Lexus Safety System+.
    HØJDEPUNKTERNE I DEN NYE RX
    ET ELEGANT OG DYNAMISK EKSTERIØR KOMBINERET MED ET UTROLIGT PRAKTISK INTERIØR
  • 2019 lexus rx mc body content 1

    BILENS EKSTERIØR

    • Kofangerne for og bag har fået et nyt design som skaber et flow i integrationen af linjerne fra front til bagende og forstærker RX-modellens dynamiske udseende.
    • Ved at forbinde dørpanelerne til den nederste del af kølergitteret i en lige linje skaber man en fornemmelse af øget styrke og stabilitet.
    • Designerne forbandt den nederste del af kofangeren med bagskærmene, som løber over i vinduesgrafikken nederst på C-stolpen, hvilket giver bagenden et elegant og kraftfuldt udtryk.
    • Ved at lade lydpotten og undervognspladen fremhæve bilens bredde formåede designerne at give RX en sporty og aggressiv bagende.
    • Det ikoniske Lexus-spindelgitter modulerer gitterets L-mønster og danner en ramme der smelter sammen med siderne af kofangeren og skaber et smukt helhedsindtryk.
    • Nye, slanke forlygter giver fronten en unik skarphed. På bilens bagparti danner kombinationen af lygter en L-form.

  • 2019 lexus eu rx hybrid news article interior

    BILENS INTERIØR

    • På tredje sæderække i RX L kan man nu vælge mellem to forskellige sædepositioner. Den nye indstilling giver ekstra benplads, når der er behov for det.
    • Anden sæderække i RX L er blevet rekonfigureret, så den nu har kaptajnsstole* hvilket giver 95 mm ekstra benplads til passagerer på tredje sæderække og bidrager til at kabinen også føles rummelig og behagelig når man sidder på bagsædet i en RX.

  • BEDRE STABILITET OG LINEÆRE STYREEGENSKABER SAMT DEN VELKENDTE RX-KØRSELSKOMFORT
    Noget af det der er med til at forbedre køreoplevelsen i den nye RX er den justerede affjedring og karosseriets øgede stivhed. Lexus’ Chief Engineer, Takeaki Kato, var fast besluttet på at bilen skulle levere en positiv køreoplevelse i kraft af adrætte køreegenskaber og øget køreglæde, og hans ingeniørteam arbejdede tæt sammen med produktionsteamet for at nå dette mål.

    • På denne model har man gjort omfattende brug af Laser Screw Welding (LSW) og punktsvejsning samt stærke klæbemidler (4,2 meter strategisk placeret klæbemiddel). Stivere krængningsstabilisatorer (som nu er hule og 1 mm bredere) i kombination med mere rigide hjulnav har givet en bedre respons i styringen.
    • Den nye RX har Active Cornering Assist (ACA) som undertrykker understyring når man gasser op midt i et sving, samt markante forbedringer i finjusteringen af EPS, hvilket tilsammen resulterer i en fuldstændig lineær styring så RX følger den ønskede kørelinje ved alle kørselsforhold.
    • Støddæmperne på den redesignede RX er nu udstyret med Friction Control Device (FCD)* som yderligere reducerer højfrekvente vibrationer, der forårsages af små ujævnheder i vejbelægningen. Støddæmperne giver desuden en fremragende respons og forhindrer at RX krænger i kurverne.
    SEGMENTETS BEDSTE SIKKERHED OG KOMFORT LEVERET AF VERDENS FØRSTE BLADESCAN TYPE AHS OG DET SENESTE LEXUS SAFETY SYSTEM+
    BladeScan Type AHS
    Lexus er pionerer inden for lysteknologi til biler og var den første bilproducent der indførte LED-forlygter og Adaptive High beam System (AHS), som øgede sikkerheden for modkørende trafik. I den nye RX præsenterer Lexus endnu en verdensnyhed i form af BladeScan Type AHS. LED-lamper lyser på to spejle der roterer lynhurtigt, hvorefter lyset overføres til en linse som lyser vejen op. Man fornemmer ikke at lyset bevæger sig, men BladeScan Type AHS styrer lysets retning med stor nøjagtighed ved at synkronisere spejlets rotation og tænde og slukke for LED-lygterne. I og med at fjernlyset kan ekspanderes på en mere naturlig måde, er systemet i stand til at oplyse områder som kan være vanskelige at se med konventionelt fjernlys, for eksempel vejrabatten. Det gør også føreren i stand til at opdage fodgængere og vejskilte langt tidligere, uden at lyset blænder forankørende eller modkørende. Fodgængergenkendelse i mørke blev forbedret til 56 meters sigt sammenlignet med 32 meter med det tidligere system.

    Lexus Safety System+
    Den nye RX har også den seneste version af Lexus Safety System+ med avanceret teknologi som øger sikkerheden og forebygger ulykker. Hovedpunkterne i Lexus Safety System+ er:

    • Pre-Collision System som benytter et kamera placeret i bilen og en millimeterbølgeradar i kølergitteret til at registrere cyklister i dagslys og fodgængere i mørke.
    • Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) og Lane Tracing Assist (LTA) som tilsammen gør det nemmere for føreren at holde sig i sin vejbane. Hvis systemet registrerer at man er på vej ud af sin bane gør LTA føreren opmærksom på dette med en visuel advarsel og enten et alarmsignal eller en vibration i rattet (og eventuelt en mindre styrekorrektion).
    • Road Sign Assist (RSA) som genkender vejskilte ved hjælp af et kamera og navigationskort og viser skilteinformationen på bilens Head-up Display (HUD) og multi-informationsskærm for at opmuntre til sikker kørsel og mindske risikoen for at man overser vejskilte.
    KONNEKTIVITETSTEKNOLOGI GIVER ADGANG TIL APPLE CARPLAY OG ANDROID AUTO SAMT TOUCHSCREEN OG TOUCHPAD
    • Den nye RX har en helt ny berøringsfølsom skærm samt Lexus’ originale remote touch-brugergrænseflade (som ændres fra controller til trackpad)
    • Der er tænkt smartphone-brug ind i designet i form af telefonholder og USB-indgang samt mulighed for at tilslutte via Apple CarPlay eller Android Auto
    • Stemmestyring fungerer via Apple Siri eller Google Assistant i kundens telefon. Som fører kan man desuden vælge Lexus’ egen navigation eller smartphone-versioner.