1 2019 lexus concept lf30 gallery 1

LEXUS NYHEDER

LEXUS VISER SIN VISION FOR FREMTIDIG EL-DRIFT PÅ GENEVA MOTOR SHOW 2020

  • Lexus Electrified-visionen lover en uovertruffen køreoplevelse og glæde ved biler.
  • Den nye LF-30 Electrified konceptbil er den fysiske manifestation af Lexus Electrified-visionen.
  • Futuristisk eksteriør vil være dominerende for Lexus Electrified-køretøjer mod 2030.
  • Innovativt interiør der tilgodeser autonome kørselsteknologier, et nydesignet cockpit og andre opgraderinger.
  • LF-30 præsenterer fire elmotorer i hvert hjul, kabelstyring, avanceret teknologi i førersædet. Alt dette tilbyder en dynamisk oplevelse ud over det du kender.
I sine bestræbelser på at levere innovative og ekstraordinære oplevelser udlever Lexus sin vision for en kommende generation af eldrevne køretøjer under fællesnævneren Lexus Electrified.
Siden brandets skabelse i 1989 har Lexus bestræbt sig på at give innovative og ekstraordinere produkt-og brandoplevelser til sine kunder. Oplevelser der stimulerer alle fem sanser. Siden lanceringen af RX 400h i 2005 har Lexus stået i spidsen inden for elektrificeringsteknologier såsom to-trins reduktionsgear og et multi-trins hybridsystem, der med sin teknologiske formåen tilbyder fremragende ydeevne og den excellente Lexus-køreoplevelse.

Lexus Electrified visionen er et grundlæggende springbræt til fremtidens ydeevne, håndtering, kontrol og køreglæde – selv med den frembrusende udvikling af mobilitet i form af autonom kørsel og elektriske køretøjer. Lexus vækker køreglæden til live med udviklingen af integreret motorstyringsteknologi til at skabe en avanceret ergonomisk føreroplevelse og andre teknologiske genistreger for at øge køreoplevelsen og skabe en fundamental transformation af fremtidens luksusbiler. Her trækker Lexus på årelang erfaring inden for udvikling af de eksisterende teknologier i Lexus’ populære udvalg af selvopladende hybridbiler såsom batteristyring, strømstyringsmoduler og elmotorer.

Det er i særdeleshed Lexus Electrified-teknologien, der muliggør integreret motorstyring, førerkontrol, affjedring og bremser. En teknologi, som udnytter det ultimative potentiale i hybridbiler. Det er med den teknologi, at vi kan kontrollere bilens drivkraft og tilpasse den til enhver kørselssituation. Lexus higer efter fortsat at levere luksuriøse og mere sikre køretøjer.

For at fremme dette mål vil Lexus introducere sin første fuldelektriske bil i 2020 – nemlig UX 300e. Vi udvider hermed mulighederne for elektrificeret kørsel med udvikling af HEV'er, PHEV'er, BEV'er og FCEV'er.

I fremtiden planlægger Lexus at udvide sin elektriske portefølje med lanceringen af den førte Lexus PHEV g en ny BEV (fuld-elektrisk) platform i starten af dette årti.
Lexus LF-30 Electrified højdepunkter

LF-30 Electrified conceptet manifesterer Lexus Electrified-visionen. Takket være designet af bilens eksteriør lever den op til de futuristiske forventninger vi har til en BEV. Designet rummer kunstneriske kvaliteter, der munder ud i en futuristisk form og et interiør, der binder autonom kørsel og andre nye teknologier sammen for at manifestere en Lexus’ unikke egenskaber.

Ydeevnen udspringer fra Lexus Electrified-komponenter tilføjet Lexus’ nyeste teknologi inden for HEV-systemerne. Nøjagtig elmotorstyring muliggør øjeblikkelige justeringer af ergonomi og siddestilling. Derudover er LF-30 Electrified udstyret med adskillige avancerede teknologier, som ser frem mod år 2030 – såsom et nyt cockpit baseret på design med mennesket i centrum og et styringssystem baseret på kabler.

Ved at tage udfordringen op og skabe et design, der kun kunne opnås af en BEV drevet af elmotorer i hvert hjul synliggjorde Lexus den unikke energistrøm i LF-30 Electrified. Bilens silhuet visualiserer den energi hjulene skaber og sender ud fra hvert hjørne af bilens krop, forbi føreren i en strømlinet retning mod vejens overflade.

Lexus har taget sin karakteristiske spindlegitter-form til nye højder, så den her omfatter hele bilen. Hvilket kun er muligt med en BEV. Vinduespartiet strækker sig i et stykke fra bilens bagende til bilens front og munder ud i vingeformede forlygter – en linje der hylder konturerne af Lexus’ ikoniske spindle.

Bilens krop er formet med en elegant front, som bevæger sig ud i en lineær og skarp bagende. De skarpe linjer, der strækker sig fra de vingeformede forlygter til de skarpe baglygter, skaber en unik aerodynamik og kølende effekt, hvilket forener lækkert design med funktion.

Sidevinduernes tone kan justeres, hvilket giver alle passagerer en udsøgt udsigt af omgivelserne, samtidig med at de kan give mere privatliv i nattetimerne.

Farven på bilens front har en unik refleksionsevne, som viser hvilken tilstand bilen kører i – om den kører i normal tilstand eller i sin autonome køretilstand. Et udtryk der afspejler Lexus’ stræben efter et højt niveau af styling og funktionalitet. Farven Volcanic Sky har en avanceret metallisk coating for at opnå en unik farvekvalitet med et strejf af blågrøn.

For at understrege det menneskelige aspekt i designprocessen er cockpittet designet ud fra det nye Lexus-koncept Tazuna. Inspireret af, hvordan en enkelt tøjle kan skabe forståelse mellem hest og rytter, er kontrolknapper og head-up display i høj grad placeret, så de sammen skaber et rum, hvor føreren kan holde fuld fokus på sin kørsel samtidig med brug af eksempelvis navigations- og lydsystem eller valg af kørselstilstand.
Som et billede på fremtidens Tazuna-cockpit har LF-30 Electrified næste generations-funktioner som bevægelseskontrol og øget køreinformation gennem AR (augmented reality). Det resulterer i et interiør der giver et helt nyt niveau af komfort for både fører og passagerer.

Designet af passagersædet tager udgangspunkt i sæderne på første klasse i et fly. Det giver en følelse af rummelighed og velbehag. Alle funktioner er placeret i behagelig afstand på instrumentbrættet og sammen med bevægelseskontrol på passagersædet opnås et nyt niveau af komfort.

Bagsæderne bruger kunstig muskelteknologi til at tilpasse sig passagerens siddestilling. De kan samtidig understøtte forskellige indstillinger som liggende, tilbagelænet og kan give alarmsignaler.

Mark Levinson®-lydsystemet leverer næste generations akustik, hvor minuthøjttalerkontrol skaber de ideelle rammer for musikkens lyd for både fører og passagerer. Og med støjreducerende højttalere bygget ind i nakkestøtterne får du den ultimative lytte-oplevelse med øget ro.

Glastaget over bagsæderne har stemmestyring og en bevægelsesstyret SkyGate, der ved hjælp af AR kan vise forskellige typer information såsom en stjernefyldt himmel, passagernes yndlingsvideoer og endda navigation.

Udover sit unikke design byder interiøret også på retningen for næste generations luksus ved at bruge bæredygtige materialer for at reducere miljøbelastningen. Yakisugi (forkullet cedertræ), et traditionelt japansk materiale, er brugt på gulv- og instrumentbræt mens den plisserede dørbeklædning er skabt ud af forarbejdet genbrugsmetal. Denne tilgang til design udtrykker i særdeleshed Lexus’ unikke og innovative ånd.

For at opnå det bedste af køretøjet ydeevne, håndtering, styring og førerglæde besidder LF-30 adskillige avancerede teknologier. Elektriske motorer på hvert hjul og lav positionering af batteriet gør det muligt at have bedre kontrol over fundamentale køreegenskaber samt inerti. Autonome kørselsteknologier og done-understøttende teknologier ser frem mod 2030 og videreudvikle en bils muligheder.

  

  
    3 2019 lexus concept lf30 gallery 1
Integreret motorstyring regulerer effekten af de elektriske motorer for at justere bilens bevægelser til forening med menneskets. Den uafhængige kontrol af for- og baghjul giver mulighed for en tilpasset energifordeling mellem firhjulstrækket afhængigt af køresituationen. Kompakte og lette kørekomponenter giver køretøjet frihed, hvilket giver føreren den ultimative køreoplevelse og følelse af sikkerhed uanset vejoverflade eller køreforhold.

Omdrejningspunktet for Lexus Electrified er den avancerede ergonomiske teknologi, som fremadrettet vil være en teknologi tilgængelig i alle Lexus’ elbiler.

Steer-by-wire-systemet eliminerer den mekaniske forbindelse for at aktivere en mere fleksibel styringskontrol afhængigt af køreforhold og følelsen af en mere præcis styring for føreren. Desuden bidrager det til en bedre fornemmelse for rumlighed ved at styringen har en direkte forbindelse til vejens forløb under autonom kørsel.

Som næste generations BEV bruger LF-30 trådløs opladningsteknologi til at forenkle den daglige opladningsproces. AI-baseret energikontrol gør det muligt at fordele strømmen optimalt mellem bil og hjem, hvor opladningskontrollen tager afsæt i førerens daglige rutiner.

Den intelligente AI kan skelne mellem forskellige passagerers stemmer og bruger personlig information lagret i kontrolnøglen til at tilpasse sig individet. Den justerer hermed indeklima såsom temperatur, lydniveau. Den indstiller faste ruter og destinationer og foreslår tilmed mulige aktiviteter på slutdestinationen. Den genkender førerens præferencer og justerer selv alle køreindstillinger så de tilpasser sig turen.

LF-30 Electrified understøtter også Lexus Airporter – en droneteknologi, der understøtter kobling med køretøjer. Ved hjælp af den innovative teknologi kan Lexus Aiporter udføre opgaver såsom at transportere bagage fra dit dørtrin og direkte ind i bagagerummet.

Baseret på den nyeste autonome kørselsteknologi Lexus Teammate har LF-30 Electrified avancerede funktioner i form af chauffør-egenskaber og en værge-indstilling for øget støtte under kørsel. Således kan alle passagerer nyde køreturens fulde komfort under autonomiseret kørsel.

Desuden har LF-30 Electrified fuldautomatisk parkering samt hent-mig-ved-døren-funktion, hvor bilen selv kan køre fra indkørsel til døren for at give dig den ultimative følelse af luksus.
Længde (mm) 5,090
Bredde (mm) 1,995
Højde (mm) 1,600
Akselafstand (mm) 3,200
Vægt (kg) 2,400
Cruising afstand [WLTP] (km) 500
Batterikapacitet (kWh) 110
Opladningshastighed (kW) 150
0–100 km/t acceleration (seconds) 3.8
Maks. hastighed (km/h) 200
Maks. output (kW)/maks. drejningsmoment (Nm) 400/700