BEDRE STABILITET OG LINEÆRE STYREEGENSKABER SAMT DEN VELKENDTE RX-KØRSELSKOMFORT
Noget af det der er med til at forbedre køreoplevelsen i den nye RX er den justerede affjedring og karosseriets øgede stivhed. Lexus’ Chief Engineer, Takeaki Kato, var fast besluttet på at bilen skulle levere en positiv køreoplevelse i kraft af adrætte køreegenskaber og øget køreglæde, og hans ingeniørteam arbejdede tæt sammen med produktionsteamet for at nå dette mål.
SEGMENTETS BEDSTE SIKKERHED OG KOMFORT LEVERET AF VERDENS FØRSTE BALDESCAN TYPE AHS OG DET SENESTE LEXUS SAFETY SYSTEM+
BladeScan Type AHS
Lexus er pionerer inden for lysteknologi til biler og var den første bilproducent der indførte LED-forlygter og Adaptive High beam System (AHS), som øgede sikkerheden for modkørende trafik. I den nye RX præsenterer Lexus endnu en verdensnyhed i form af BladeScan Type AHS. LED-lamper lyser på to spejle der roterer lynhurtigt, hvorefter lyset overføres til en linse som lyser vejen op. Man fornemmer ikke at lyset bevæger sig, men BladeScan Type AHS styrer lysets retning med stor nøjagtighed ved at synkronisere spejlets rotation og tænde og slukke for LED-lygterne. I og med at fjernlyset kan ekspanderes på en mere naturlig måde, er systemet i stand til at oplyse områder som kan være vanskelige at se med konventionelt fjernlys, for eksempel vejrabatten. Det gør også føreren i stand til at opdage fodgængere og vejskilte langt tidligere, uden at lyset blænder forankørende eller modkørende. Fodgængergenkendelse i mørke blev forbedret til 56 meters sigt sammenlignet med 32 meter med det tidligere system.
Lexus Safety System+
Den nye RX har også den seneste version af Lexus Safety System+ med avanceret teknologi som øger sikkerheden og forebygger ulykker. Hovedpunkterne i Lexus Safety System+ er:
KONNEKTIVITETSTEKNOLOGI GIVER ADGANG TIL APPLE CARPLAY OG ANDROID AUTO SAMT TOUCHSCREEN OG TOUCHPAD
På denne model har man gjort omfattende brug af Laser Screw Welding (LSW) og punktsvejsning samt stærke klæbemidler (4,2 meter strategisk placeret klæbemiddel). Stivere krængningsstabilisatorer (som nu er hule og 1 mm bredere) i kombination med mere rigide hjulnav har givet en bedre respons i styringen.
- Den nye RX har Active Cornering Assist (ACA) som undertrykker understyring når man gasser op midt i et sving, samt markante forbedringer i finjusteringen af EPS, hvilket tilsammen resulterer i en fuldstændig lineær styring så RX følger den ønskede kørelinje ved alle kørselsforhold.
- Støddæmperne på den redesignede RX er nu udstyret med Friction Control Device (FCD)* som yderligere reducerer højfrekvente vibrationer, der forårsages af små ujævnheder i vejbelægningen. Støddæmperne giver desuden en fremragende respons og forhindrer at RX krænger i kurverne.
- Pre-Collision System som benytter et kamera placeret i bilen og en millimeterbølgeradar i kølergitteret til at registrere cyklister i dagslys og fodgængere i mørke.
- Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) og Lane Tracing Assist (LTA) som tilsammen gør det nemmere for føreren at holde sig i sin vejbane. Hvis systemet registrerer at man er på vej ud af sin bane gør LTA føreren opmærksom på dette med en visuel advarsel og enten et alarmsignal eller en vibration i rattet (og eventuelt en mindre styrekorrektion).
- Road Sign Assist (RSA) som genkender vejskilte ved hjælp af et kamera og navigationskort og viser skilteinformationen på bilens Head-up Display (HUD) og multi-informationsskærm for at opmuntre til sikker kørsel og mindske risikoen for at man overser vejskilte.
- Den nye RX har en helt ny berøringsfølsom skærm samt Lexus’ originale remote touch-brugergrænseflade (som ændres fra controller til trackpad)
- Der er tænkt smartphone-brug ind i designet i form af telefonholder og USB-indgang samt mulighed for at tilslutte via Apple CarPlay eller Android Auto
- Stemmestyring fungerer via Apple Siri eller Google Assistant i kundens telefon. Som fører kan man desuden vælge Lexus’ egen navigation eller smartphone-versioner.