1. Juridisk
  2. WLTP

WORLDWIDE HARMONIZED LIGHT VEHICLE TEST PROCEDURE (WLTP)

Den nyeste testmetode for brændstoføkonomi og emissioner.
De europæiske tests for emissioner og brændstoføkonomi er siden 1980'erne blevet udført med metoden New European Driving Cycle (NEDC). Den 1. september 2017 blev den nye testmetode Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) introduceret for at give både bilkøbere og -ejere en mere realistisk forståelse af en bils ydeevne.

FRA NEDC TIL WLTP: HVAD ER ÆNDRET?

Med de fremskridt, vi ser inden for køretøjsteknologi og ændringer i kørselsforhold, bliver den næsten 40 år gamle kørselscyklustest NEDC nu udskiftet. Den nye WLTP-test giver dig en mere nøjagtig metode til beregning og sammenligning af en bils brændstofforbrug og emissioner. Testen indeholder mere realistiske testforhold og giver laboratoriemålinger, der bedre afspejler bilens ydeevne på vejen.

WLTP-TESTEN

Dynamisk test

Dynamiske test, som er mere repræsentative for den reelle kørselsadfærd.

Kørselsfaser

Mere dynamiske faser: 52 % bykørsel og 48 % ikke-bykørsel.

Gennemsnitlig og maksimal hastighed

Den gennemsnitlige hastighed er 46,50 km/t. (en øgning på 12,5 km/t.), mens den maksimale hastighed er øget til 131 km/t.

Gearskifte

Hvert køretøj har forskellige gearskiftpunkter.

Tid

Testen varer 30 minutter, en øgning på 10 minutter.
 

Afstand

23,25 kilometer, mere end det dobbelte af den gamle afstand.

Ekstraudstyr

Yderligere biloplysninger (CO2-påvirkning og forbrug) er medregnet.

 

Testtemperaturer

Der tages nu målinger ved 23℃ (og CO2-værdier korrigeres til 14 ℃) mod de tidligere 20-30℃ .

STØRRE KLARHED

I perioden mellem september 2017 og september 2018 overgik alle nye biler til at følge den nye WLTP-testmetode (lette erhvervskøretøjer fulgte året efter). RC F var den første Lexus-model, der blev certificeret under WLTP i fjerde kvartal af 2017.

Hos Lexus glæder vi os over skiftet til WLTP, da den giver vores kunder et mere præcist grundlag for beregningen af brændstoføkonomi og emissioner. Som førende aktør inden for ren mobilitet har vi brugt årtier på at undersøge, hvordan vi kan fremstille biler, der er mere miljørigtige, og har produceret teknologier som hybrid, der har vist sig værdifulde i forhold til at reducere emissionen af drivhusgasser og bidrage til et samfund med lavt kulstofforbrug.

“HYBRID ER RYGRADEN I VORES DRIVLINJE-PROGRAM OG VIL HJÆLPE OS MED AT NEDSÆTTE VORES BILERS CARBON-EMISSIONER MED 90% I 2050 TIL SAMMENLIGNING MED 2010.”

Dr. Johan Van Zyl, Præsident og CEO i Toyota Motor Europe

HVERDAGSTEST, REALISTISKE RESULTATER

Den nye WLTP-test sikrer, at laboratoriemålingerne nu bedre afspejler de situationer, du vil opleve i hverdagen. Det betyder, at de værdier, der angives for brændstofforbrug og emissioner for nye biler, giver et langt mere præcist billede af, hvad du reelt vil kunne opnå.

HAR DU ANDRE SPØRGSMÅL?

Nej, dit faktiske brændstofforbrug forbliver det samme, men det er sandsynligt, at din bil vil få højere officielle værdier for CO2 og brændstofforbrug på grund af den mere stringente WLTP-testcyklus – som ligger tættere på det, du observerer.
Som NEDC fortsætter WLTP med at være en laboratorietest. Da kørselsstil og -forhold varierer, er det muligt, at der vil være afvigelser mellem de officielle værdier og det, som en forbruger kan opnå.
I en overgangsperiode (frem til udgangen af 2020) vil NEDC-værdier fortsat blive genereret, parallelt med WLTP-værdier. Da den gamle NEDC-testmetode ikke længere kan bruges, foreskriver reglerne, at WLTP CO2-værdier føres tilbage til tilsvarende NEDC-værdier ved hjælp af en "korrelationsøvelse". Denne øvelse vil blive udført ved hjælp af enten et simuleringsværktøj udviklet af Europa-Kommissionen eller gennem fysisk omprøvning og kan resultere i en højere NEDC-værdi for CO2 for din bil, da dette vil være en opdateret version af NEDC (baseret på WLTP).
Ja, WLTP bruges også til at måle substanser som kulilte (CO), kulbrinte (HC), nitrogenoxider (NOx) og partikler (PM/PN).
WLTP-certificeringblev obligatorisk for alle lette erhvervskøretøjer (kategori N1 (ii), N1 (iii) og N2) fra den 1. september 2019, et år senere end personbiler.