NYHED

LEXUS VISER TO NYE ELBILER

Det japanske livsstilsbrand, Lexus, har netop løftet sløret for to nye fuldt elektriske konceptbiler, sedanen LF-ZC og SUV'en LF-ZL. Det skete på Japan Mobility Show i Tokyo i Japan.

De to elbiler er mærkets bud på næste generations elbiler, der dels omfatter en kommende produktionsmodel med lancering i 2026, og dels giver indblik i den fremtidige vision for Lexus-brandet og skubber til grænserne for køreoplevelsen i en elbil.

Lige siden introduktionen af sin allerførste model, luksus-sedanen Lexus LS, i 1989 har Lexus været teknologisk pionér og fokuseret på at levere produkter og oplevelser, som overgår kundernes forventninger. Målet er at blive et elbilmærke i Europa senest i 2030 og på globalt plan fem år senere. For at nå denne ambitiøse målsætning vil det japanske livsstilsbrand introducere en helt ny modulopbygget karosseristruktur, indføre nye banebrydende produktionsmetoder og fuldstændig revidere kommende modellers softwareplatform.

Lexus har netop løftet sløret for nogle af de kommende modeller, der får glæde af dette. Det skete Japan Mobility Show i Tokyo i Japan, hvor to helt nye, fuldt elektriske konceptbiler, sedanen LF-ZC og SUV'en LF-ZL, har verdenspremiere.

LF-ZC symboliserer Lexus' elektrificeringsrejse med sit slanke, aerodynamiske design, lave tyngdepunkt og rummelige kabine, der forener funktionalitet og æstetik og samtidig lover en spændende køreoplevelse. Denne luksus sedan skal danne grundlag for en produktionsmodel med lancering i 2026.

Konceptbilen LF-ZL er Lexus' vision for en kommende fuldt elektrisk flagskibs SUV. Her handler det om at skabe en tættere forbindelse mellem fører, bil og omgivelser ved bl.a. gennem kunstig intelligens at tage højde for førerens vaner og komme med personlige forslag for at øge interaktionen. Målet med den kommende flagskibsmodel er at gøre det muligt for folk at leve det liv, de ønsker, og samtidig bidrage positivt til omgivelserne og miljøet som helhed.

Digitalt og intelligent cockpit

Begge konceptbiler rummer næste generations fuldt digitale og intelligente cockpit, der giver intuitiv og hurtig adgang til vigtige funktioner. Den nye Arene OS interface software vil muliggøre progressive opdateringer af en lang række af funktioner for at holde trit med udviklingen af nye sikkerhedssystemer og multimediefunktioner.

Der er lagt vægt på at skabe en oplevelse af høj rummelighed i kabinen bl.a. gennem et helt fladt gulv og et stort panoramaglastag. Funktioner, der tidligere har været spredt over flere områder i cockpittet, er placeret på digitale tastaturer inden for førerens rækkevidde. Kørefunktioner som gearskifte, sikkerheds- og førerassistance-systemer og valg af køreindstillinger er placeret til venstre, mens funktioner til styring af lyd, klima, mobil og AI-funktioner er grupperet til højre.

Sikkerhedssystemerne tager et ekstra skridt ind i fremtiden stadig med fokus på, at føreren skal holde øjnene på vejen. Det understøttes af en fjernvisningsfunktion, der kan skyde informationer op i forruden som en slags head-up display, og digitale sidespejle, som minimerer førerens behov for at flytte fokus, blikket og dreje hovedet for at orientere sig om omgivelserne omkring bilen.

Foran forsædepassageren er placeret en ekstra bred skærm, der kan bruges til underholdning og forskellige mobilitets applikationer.

Aerodynamikken i de to fuldt elektriske konceptbiler fra Lexus har også været i fokus. Målsætningen fra Lexus er en luftmodstandskoefficient på under 0,2 som følge af den ekstra lavt placerede front, der samtidig bidrager til et ekstra godt udsyn bag rattet.

Lexus forventer at kunne fordoble rækkevidden på en opladning i forhold til konventionelle elbiler med næste generations højtydende prismatiske batteri med større energitæthed og forbedret energieffektivitet. Det skal være med til at dæmpe førerens eventuelle rækkeviddeangst og hjælpe med at nyde køreturen, uanset om det er i byen eller på langtur.

Batteriet, der er placeret i bunden af begge koncept biler, har en lav profil, hvilket betyder øget fleksibilitet i relation til designet både udvendigt og inde i kabinen. Samtidig medfører batteriets placering et lavt tyngdepunkt med deraf følgende forbedrede køreegenskaber.

Kunstig intelligens

Både LF-ZC og LF-ZL er udstyret med næste generations stemmegenkendelsesteknologi, der ved hjælp af kunstig intelligens (AI) leverer en service, som talte man med en opmærksom og imødekommende personlig tjener eller butler, med hurtige respons på kommandoer og nyttige, fleksible forslag. Den kunstige intelligens sørger for at huske ens individuelle foretrukne indstillinger, hver gang man sætter sig bag rattet.

Men også når man benytter den indbyggede navigation, træder den kunstige intelligens til og kommer med anbefalinger om rute og køreindstillinger tilpasset førerens præferencer og samtidig baseret på førerens daglige aktivitetsmønstre og aktuelle humør.

I takt med at den kunstige butler indsamler flere og flere data under ens kørsel, vil den også lære den enkelte fører bedre og bedre at kende og derfor være i stand til at levere en mere personlig køreoplevelse med potentialet til at identificere ubevidste præferencer, som føreren måske ikke engang selv er opmærksom på.

Lanceringen af den nye interface software, Arene OS, vil få en hidtil uset indflydelse på bilers køredynamik. Det vil således være muligt at kopiere køreegenskaber, lyde og vibrationer relateret til forskellige typer biler, så føreren kan skræddersy oplevelsen bag rattet efter sine personlige præferencer.

Yderligere gør kombinationen af steer-by-wire - altså et fuldt elektronisk styretøj uden mekanisk forbindelse mellem rat og hjul - og over-the-air softwareopdateringer det muligt at bringe indstillinger af bilen fra det virtuelle rum ind i den virkelige verden. Kunder kan derved deltage i e-sport ved at bruge steer-by-wire-teknologien i deres køretøj og derefter implementere deres foretrukne indstillinger over-the-air for at opleve dem i den virkelige verden.

Som nævnt vil næste generation elbiler fra Lexus have en ny modulær struktur, der opdeler bilens karosseri i tre dele, forrest, midterst og bagerst. Det vil blive muliggjort gennem såkaldt gigacasting, der er en proces, som vil give større frihed til formen på bilen. Desuden vil integrationen af specifikke dele øge stivheden til gavn for bedre, lineære og mere naturlige køreegenskaber.

I produktionen af fremtidens gigacastede elbiler vil der blive brugt et selvkørende samlebånd, hvor biler vil bevæge sig autonomt gennem hvert trin i fremstillingsprocessen. Bilerne kan køre selv alene ved hjælp af dets batteri, elmotor, hjul og trådløse terminalkomponenter. Når der ikke længere er brug for transportbånd i produktionslinjen, vil det åbne muligheden for en mere fleksibel udformning af bilfabrikkerne, reduktion af leveringstiden og reduktion af omkostningerne.

Den elektriske sedan, LF-ZC, måler 475 cm i længden, 188 cm i bredden og 139 cm i højden, mens akselafstanden er 289 cm. Den elektriske SUV, LF-ZL, fylder noget mere i landskabet med sine 530 cm i længden, 220 cm i bredden og 170 cm i højden. Det betyder også en imponerende akselafstand på 335 cm.

Der er endnu ingen yderligere informationer om de tekniske specifikationer på de to elektriske konceptbiler.