LEXUS FEJREDE 10-ÅRSJUBILÆUM FOR DERES F-MÆRKE

Lexus fejrede 10-årsjubilæum for deres F-mærke ved 2018 Geneva Motor Show. En bilserie, der er designet og udviklet til at præsentere et mere udtalt sporty udtryk og skabe øget køreglæde. Som en markering af begivenheden præsenterede Lexus en ny RC F Special Edition-model, som er indrettet og udstyret til at indfange sportsånden i mærkets F-mærke.

NY EKSKLUSIV RC F SPECIAL EDITION

RC F Special Edition gjorde sit indtog på det europæiske marked ved Geneva Motor Show. Bilen er en sjælden og eksklusiv version af mærkets potente coupé.

Bilens kraftfulde linjer og skulpturerede overflader understøttes af den matte finish i biles Nebula-grå lakering. Det matte tema går igen i bilens ydre elementer som på dørgreb, spejlrammer, sideskørter og hajfinneantennen. Dette står i skarp kontrast til den højpolerede, sorte finish på biles 19" alufælge med multieger.

De store skivebremser, der er synlige gennem hjulets eger, er malet blå og udsmykket med det særlige F-logo. Den samme blå nuance omkranser det diskrete F-emblem på bilens forskærme. Med Special Edition-modellen får du også et sæt kraftfulde forstøddæmpere.

Interiøret i den nye model byder på et mere dristigt farvevalg med et eksklusivt tema i blåt kulfiber. Bilens forsæder giver optimal støtte og er fremstillet med en finish i blåt semi-anilinlæder med hvide detaljer og F-symbolet præget i den integrerede nakkestøtte. Sæderne er også udstyret med integreret varme og ventilation.

Det samme blå læder ses på gearstangsknoppen, rattet og øverst på instrumentbrættet. Sikkerhedsselerne matcher også i farven. Kontrolpanelerne til bilens ruder sidder i armlænet på dørene og har en slående finish i vævet kulfiber i farverne blå, sort og krom.

Bagsæderne er betrukket med sort læder og har sorte nakkestøtter med et præget F-symbol, der fremhæver det strømlinede, sporty udtryk. Alle biler er udstyret med en diskret metalplade, der angiver biles Special Edition-status.

Andre egenskaber omfatter RC F-kulfiberpakken, der udstyrer bilen med kølerhjelm, tag og aktiv hækspoiler i kulfiber, samt et momentvektor-differentiale, der giver maksimal manøvrering igennem sving. Sikkerheden er ligeledes imponerende og omfatter Lexus Safety Sense+, Rear Cross Traffic Alert og Blind Spot Monitor.

LEXUS F – DE FØRSTE 10 ÅR

Den eksklusive F-betegnelse blev først introduceret i Lexus IS F i 2008. F'ets anseelse blev yderligere forstærket med lanceringen af limited-edition superbilen LFA, af hvilken der kun blev produceret 500 stk. mellem 2010 og 2012.

F-betegnelsen blev efterfølgende tilføjet de præstationsbaserede RC F-coupé- og GS F-sedanmodeller. Begge modeller afspejler den teknologiske viden, der blev høstet under udviklingen og fremstillingen af LFA – særligt den håndværksmæssige knowhow inden for kulfiberforstærkede plastdele – såvel som filosofien bag designet, der skulle sikre imponerende og stimulerende køreegenskaber.

Lexus bruger bogstavet F til at markere sine mest potente modeller – en hyldes til Fuji Speedway og Higashi Fuji Technical Centre ved foden af Mount Fuji i Japan, der har været hjemsted for bilernes tilblivelse.

Den oprindelige intention for Lexus F-serien var at fremstille biler i et muskuløst, atletisk design med autentisk sportslig ydeevne, der skaber køreglæde. Samtidig ønskede Lexus at opretholde mærkets grundværdier for sofistikerede teknologier, avanceret sikkerhed, banebrydende teknologi samt uovertruffen finesse og effektivitet.

Bilernes vigtigste egenskab kan udtrykkes som af F-ingeniøren, der sagde: "Der eksisterer en opfattelse af, at mange kraftfulde biler er svære at køre. Men i de rette hænder er de faktisk nemme at køre, fordi de er specialbyggede til at matche deres ejers færdigheder. Det samme gælder de F-biler, som jeg har bygget. De skal kunne nydes af alle entusiaster – uanset erfaringsniveau. Ombord kan bilens elektronik justeres på et øjeblik for at sikre de rette indstillinger af ydeevne og beskyttelse, der passer til den enkeltes færdigheder. Selv i grundindstillingen er bilerne fantastiske at køre i."

Under udviklingen af Lexus F-modellerne bliver bilerne grundigt testet på nogle af de mest kendte og krævende racerbaner i verden, herunder Fuji Speedway og Nürburgring, for at opnå den bedst mulige dynamiske ydeevne, manøvrering, respons og kraft – selv motorlyden testes. Resultatet er biler, der yder direkte respons og videregiver en stærk følelse af, at føreren er i kontrol, uanset hastighed, kørselsforhold eller erfaring hos personen, der sidder bag rettet.

LEXUS IS F – DEN FØRSTE LEXUS F-MODEL

IS F blev lanceret i 2008 og var den første Lexus F-model med en kompakt 5,0-liters V8-motor med naturlig indsugning – en motor, der blev udviklet specifikt til IS F. Enheden leverede et maksimum på 423 hk efter DIN-standard og havde en acceleration fra nul til 100 km/t. på 4,8 sekunder. Den var koblet på en otte-trins Sport Direct Shift-gearkasse, som dengang havde verdens hurtigste skiftehastighed på kun 0,1 sekund.
Kraft og hastighed udgjorde kun en del af IS F-modellens særlige karakter. Takket være en særligt tilpasset udgave af Lexus' Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) kunne ejere udforske grænserne for biles ydeevne på en sikker måde, idet VDMI tilbød koordineret kontrol af bilens bremser, trækkraft, stabilitetsfunktion, servostyring og gearskifte. Ved indstilling af bilen til Sport-funktion på gearkassen gav VDIM dig frie tøjler under kørslen og blandede sig kun ved tophastigheder. For de mere eventyrlystne gav IS F-modellen også mulighed for at deaktivere systemet fuldstændigt for at genskabe den samme form for manøvreegenskaber og bremseegenskaber, som blev udøvet af racer- og rallykørere.

RC F – VORES POTENTE COUPE

I 2014 startede Lexus et nyt kapitel i sit F-program og lod IS F bane vejen for den mere potente RC F med RC-coupémodellen som udgangspunkt. V8-transmissionssystemet gennemgik omfattende ændringer, der indledningsvist løftede ydeevne til 477 hk efter DIN-standard (ydeevnen blev efterfølgende justeret til 463 hk efter DIN-standard for at overholde emissionskravene). Det automatiske SPDS-gear tilbød intet mindre end seks valgfrie funktioner, herunder AI-skiftekontrol med G-sensor til kraftfuld sportskørsel.

Bilens respons blev yderligere finjusteret og kunne levere en mere lineær acceleration på helt op til hidtil usete 7.000 omdr./min. i det røde felt. Dette blev muliggjort ved at bruge stærkere og lettere komponenter såsom smedede plejlstænger og titaniumventiler. Samtidig blev bilens bremseevne væsentligt forbedret med større og tykkere slidsede bremseskiver.

RC F-modellen var også udstyret med et momentvektor-differentiale – ikke tidligere set i en baghjulstrukket bil med frontmotor – der gav en øjeblikkelig justering af venstre-højre drejningsmoment og deraf en smidigere, hurtigere og mere præcis kørsel igennem sving, uden understyring. VDIM-systemet blev også opgraderet med en udvidet Sport-funktion og en "ekspert"-indstilling, som afbrød den automatiske stabilitetskontrol. Systemet blev udviklet til også at kunne samkøre dets funktioner med momentvektor-differentialet.

GS F – VORES POTENTE SEDAN

Det arbejde, der blev lagt i at skabe ydeevnen i RC F, blev overført til GS-sedanmodellen i 2015 og blev til GS F. Med udgangspunkt i samme transmissionssystem blev manøvreringen justeret yderligere i banetest på den famøse og krævende Nürburgring Nordschleife.

Selvom den er blevet finjusteret på racerbanen, er den femsædede GS F-model tro mod kernen i F-konceptet ved at være en bil, der giver samme behagelige køreoplevelse på snoede bjergveje som på den rutineprægede hverdagstur.