Skip to Main Content (Press Enter)

Info om databrud hos leverandør (opdateret 14. november 2025 kl.15:00)

Der er blevet konstateret et databrud hos en af vores leverandører, der også er leverandør til andre virksomheder i både bilbranchen og andre brancher. Kunder i salgsafdelinger og på værksteder hos Lexus kan være berørt, hvorfor vi offentliggør denne information.

Vi undersøger pt. omfanget af databruddet hos leverandøren og har foretaget en midlertidig anmeldelse til Datatilsynet, som vi vil følge op på, når vi har fået bedre indsigt i omfanget.

Det er derfor fortsat uklart, hvilke data og kunder, der er omfattet af databruddet. Det er vores vurdering, at databruddet i værste fald kan have konsekvenser som risiko for identitetstyveri (misbrug af CPR- eller kørekortoplysninger), økonomisk svig (forsøg på lån eller køb i dit navn) og phishing (henvendelser, hvor afsender udgiver sig for at være Toyota, myndigheder eller lignende).

Vi henstiller derfor til, at man er særlig opmærksom på fx uventede e-mails, sms’er og opkald og ikke deler koder eller nogen form for legitimation. Desuden skal man helt generelt også være opmærksom på ikke at klikke på ukendte links eller vedhæftede filer, holde øje med ukendte transaktioner på sine konti samt eventuelt skifte adgangskoder og aktivere to-faktor-login, hvis ikke man i forvejen har gjort dette.

Overvej eventuelt om ens oplysninger skal beskyttes yderligere, fx via spærring af betalingskort eller anmeldelse til relevante myndigheder ved mistanke om misbrug. Kontakt straks politiet, hvis man udsættes for afpresning eller oplever misbrug af sine oplysninger.

Følg de generelle råd om cybersikkerhed, som kan findes bl.a. på Datatilsynets hjemmeside (www.datatilsynet.dk) eller benyt cyberhotline på tlf. 33 37 00 37.

Så snart vi har fået bedre indsigt i omfanget af databruddet hos vores leverandør, vil vi opdatere denne information.

Har man spørgsmål til ovenstående, kan man kontakte sin Lexus-forhandler eller sit lokale Lexus-værksted.