PIONERÅND

Kunsten at føre en tradition videre gennem flere generationer.

Nogle kunstformer er så unikke, at de ikke kun overlever, men blomstrer over tid.

Den komplekse glasudskæringskunst, Edo Kiriko, er et perfekt eksempel på dette. Kunsthåndværkerne praktiserer denne 200 år gamle teknik og er stolte af at bære en værdifuld tradition videre. De er dog stadig moderne kunstnere, som ikke vil begrænse deres håndværk til kun at kalde det 'traditionelt'.

"Tradition er et ord med mange nuancer" forklarer Yoshire Kobayashi, som er 3. generations kunsthåndværker indenfor Edo Kiriko. "Det er ikke påtvunget, og det er ikke noget ét indvid kan bære. Jeg mener, det er skabt ud af daglig, menneskelig aktivitet. Helt organisk ud af en gentagelse af en bestemt skik... det forbinder alt."

Præcise gentagelser er afgørende for Edo Kiriko. Hertil kommer adskillige års øvelse og træning, som for enhver kunsthåndværker. Kobayashi begyndte som mange andre sin uddannelse i Edo Kiriko, da han som 13-årig tog med sin far på værkstedet.

“På den tid fulgte du en erfaren kunsthåndværker og lærte ved at kigge på. Det var almindeligt at øve sig 10 timer om dagen," fortæller han, "det var benhårdt arbejde."

Han arbejdede intenst på at forbedre sine kundskaber og indrømmer, at han ikke følte sig professionel, før han blev anerkendt af sine ligemænd i en alder af 33 år. Det er et krævende forløb, men de mange års træning er essentielle, fordi denne form for glasarbejde er ekstremt detaljeret. Perfektionismen i håndværket afspejler den detaljeorienterede, japanske kultur.

"JAPANERE ER OPMÆRKSOMME PÅ SELV DE MINDSTE DETALJER. DET ER VIRKELIG VIGTIGT FOR DEM, UDEN AT DE EGENTLIG BEMÆRKER DET. DET BLIVER EN VÆREMÅDE."

- Yoshiro Koayashi, Edo Kiriko kunsthåndværker.

For Kobayashi er kompleksiteten i arbejdet og den høje kvalitet, afgørende for den glæde, han får fra sin kunst.

"Jeg er sikker på, at dette har en indflydelse på en kunsthåndværkers arbejde," siger han. "De mindste detaljer får en enorm betydning. Det er derfor, de er så påpasselige med deres arbejde. Det handler også om den personlige tilfredsstillelse, som en kunsthåndværker får fra sit arbejde."

Selvom han har en passion for Edo Kiriko, og arbejdet har bragt ham enorm glæde gennem årene, har Kobayashi ikke presset sin søn til at følge i sine fodspor. Tværtimod har han opfordret ham til at udforske andre karrieremuligheder.

Alligevel er Kobayashis søn, Yohei, blevet en del af familiens erhverv. Han skaber kunst, der både viser et glimt af fremtiden, men samtidig holder fast i de gamle traditioner og håndværket.

"At lave noget du nyder og som du samtidig kan tjene penge på, er vidunderligt," siger Kobayashi. "Jeg er glad for, at jeg valgte denne vej".

GENERATIONER AF KUNST

Glaskunstnere bag Edo Kiriko skabte det unikke glaspanel til interiøret i Lexus LS. Panelet giver en både afdæmpet og betagende stemning.