PIONERÅND

En helt ny kunstform baseret på gamle traditioner.

Siden tidernes morgen har mennesket skåret i træ og skabt værker, som har været både primitive og interessante. Men den komplicerede, japanske yosegi-kunstform er en bemærkelsesværdig undtagelse.

I denne smukke og tidskrævende form for dekupørarbejde limer man med stor præcision små stykker træ i forskellige farver og teksturer sammen til komplekse mønstre. Dette arbejde er blevet praktiseret i mere end 400 år, og det er også kendt som japansk træmosaik

Det er en utroligt krævende proces, som kræver exceptionelle færdigheder og lang erfaring. Dog har kunstforms popularitet været dalene det seneste århundrede.

Én mand er dog fast besluttet på at føre det ind i nutiden og få folk til at se dens skønhed. Ken Ota er bredt anerkendt som en moderne yosegi-mester og er en passioneret fortaler for sit håndværk. Han er både dedikeret til at respektere de traditionelle teknikker, der er blevet forfinet til perfektion gennem århundreder og opsat på at være åben for innovation.

“Jeg vil blive ved med at værne om traditionen,” forklarer Ota, som arbejder i et atelier i Hakone i Japan, hvor yosegi stammer fra. “For at gøre det er jeg nødt til at forandre mig og være innovativ. Det handler ikke om ‘at kopiere' eller 'ikke at kopiere’ men om at forfølge min egen originalitet.”

“JEG VIL BLIVE VED MED AT VÆRNE OM TRADITIONEN,” FORKLARER OTA SOM ARBEJDER I ET ATELIER I HAKONE I JAPAN HVOR YOSEGI STAMMER FRA. “FOR AT GØRE DET ER JEG NØDT TIL AT FORANDRE MIG OG VÆRE INNOVATIV. DET HANDLER IKKE OM ‘AT KOPIERE ELLER IKKE AT KOPIERE’, MEN OM AT FORFØLGE MIN EGEN ORIGINALITET.”

Ken Ota, yosegi-træskærer

Yosegi-værkerne er så unikke og komplekse, at de ikke kan masseproduceres. Det træ, der udvælges til det enkelte håndlavede værk, afspejler håndværkerens stil og smag, nærmest som en ’signatur’.

Ota brugte mange år på at lære sit fag til perfektion på en polyteknisk skole i Saitama og derefter på det anerkendte Atelier Kiro i Odawara. Han skaber sine værker med 25 forskellige træsorter, som han personligt henter hjem fra hele Japan – fra Hokkaido i nord til Okinawa i syd.

For ham er det træ han bruger til sine eftertragtede værker, heriblandt skrin, bakker og bordskånere, mere end bare et råmateriale, og han gør meget ud af at værdsætte hvert eneste stykke træ.

“Jeg vil vise min respekt for livet i de træer, der er blevet fældet i skoven,” siger han. “Det samme gælder andre materialer. Jeg vil være taknemmelig for det, som jeg tager. Hvert stykke træ har sin egen unikke form og sammensætning, som giver frihed og udtryksmuligheder og i sidste ende fører til skønhed.”

Noget af det mest karakteristiske ved yosegi er, at det er ekstremt tidskrævende og kræver en utrolig tålmodighed, hvilket står i skarp kontrast til det høje tempo i den digitale verden, vi lever i. Men Ota føler sig godt tilpas med det langsomme tempo, som hans arbejde kræver, og han ser det som en mulighed for at lade sig fordybe i sit eget arbejde som kunstner.

“Tiden har ingen betydning,” siger han. “Jeg kan kun udtrykke mig i kraft af det, jeg har i mit indre.”

EN NY KUNSTFORM BASERET PÅ ÆLDGAMLE TRADITIONER

Lexus sætter en ære i at levere innovation og kvalitetshåndværk. Ved at hylde den ekstraordinære teknik der skal til for at forvandle naturligt træ til detaljerede mønstre, styrker Lexus sit engagement i at få tradition og teknologi til at smelte sammen.