“TIME IN DESIGN” KUNSTHÅNDVÆRK I DEN NYE LEXUS LS

Lexus’ klassiske premium sedan, LS, har gennem mange år udfordrede design og bragt moderne teknologi sammen med traditionelt japansk håndværk og æstetik. Dette ses både ind- og udvendigt i den nye LS, hvor der anvendes nye teknikker og design, der omfavner en fusion af kunst, Takumi-håndværk og funktionalitet. En kombination der kendetegner Lexus. Temaet "Time in Design", fik sin inspiration fra et klassisk japansk skønhedskoncept, der ændrer sig fra et øjeblik til det næste som tiden går og miljøet ændrer sig

LS Chief Engineer Toshio Asahi fortalte: ”Vi ønskede at skabe plads til at udtrykke en unik designatmosfære og udsøgt japansk æstetisk sans, samt et højt niveau af kunstnerisk værdi. Designteamet blev inspireret af månelys, der skinner på bølger, som blev temaet der skabte sammenhæng mellem inde og ude.”

Siden 2003 har Lexus løbende undersøgt nye lakfarver med fokus på innovative malingsteknologier, der kan skabe et endnu mere strålende og skinnende udseende. Lunar Silver markerer endnu et fremskridt og er en finish, der fremhæver kurver og vinkler på bilens karrosseri med kontraster mellem glans og dyb skygge. Det ændrer udtrykket og viser designets finesser.

Lunar Silvers udtryk ændrer sig både fra forskellige vinkler, men også på forskellige tidspunkter – den har et helt andet udtryk under middagssolen end ved tusmørke. Dette fremhæves yderligere, når bilen er i bevægelse og landskabet afspejles i lakken.

Denne effekt er resultatet af et fremskridt indenfor sonic paint teknologi. Standard lak farver er mellem 13 og 14 mikron tykke, mens Lexus tidlige soniske nuancer er omkring 4 mikron. Lunar Silver, er dog reduceret helt ned til 1 – 2 mikron, som gør at aluminiumsflagerne i malingen er tættere sammen, i en mere ensartet justering. Det fremhæver både glans og reflektionsevne.

Anvendelsen af Lunar Silver stiller nogle specifikke krav, da den er følsom både over for de bund- og grundmalingslag, den sidder på. Derfor har Lexus også forbedret kvaliteten på alle lagene. Det krævede et tæt samarbejde mellem malingsingeniørerne og produktionsteamet, hvilket gjorde gentagne, detaljerede forbedringer, indtil den ønskede rene sølv, spejllignende finish blev opnået.

"Time in Design" har også inspireret en ny kombination af interiørbeklædning, der fås i forbindelse med Lunar Silver-lakken. Nishijin- og Haku-udsmykningen til dørene, det smukke Kiriko-glas samt håndplisserede kanter, der tidligere blev vist på LS og er en hyldest til klassisk japansk kunst.

LS Chief Engineer Toshio Asahi fortalte: ”Vi ønskede at skabe plads til at udtrykke en unik designatmosfære og udsøgt japansk æstetisk sans, samt et højt niveau af kunstnerisk værdi. Designteamet blev inspireret af månelys, der skinner på bølger, som blev temaet der skabte sammenhæng mellem inde og ude.”

Siden 2003 har Lexus løbende undersøgt nye lakfarver med fokus på innovative malingsteknologier, der kan skabe et endnu mere strålende og skinnende udseende. Lunar Silver markerer endnu et fremskridt og er en finish, der fremhæver kurver og vinkler på bilens karrosseri med kontraster mellem glans og dyb skygge. Det ændrer udtrykket og viser designets finesser.

Nishijin teknikken minder om lyset, når en fuldmåne afspejles i havet. Den historiske teknik, blev engang brugt til at væve stof til japanske adelsmænd: fine tråde af metalfolie monteres på washi-papir, skæres i tynde strimler for at fremstille et garn. I LS væves trådene minutiøst i et jacquardmønster med en tredimensionel effekt i toner af sølv, grå og sort.

Dette harmonerer smukt med et Haku-panel, der sidder rundt om dørhåndtaget. Haku – det japanske ord for "metalblad" - kan spores 400 år tilbage, og er et kunsthåndværk, hvor en klump af metal hamres til en folie, der kun er et par tusindedele af en millimeter tyk. Dette påføres manuelt på panelets overflade og skaber en smuk struktureret finish.

Den nye LS-serie byder også på en ny Laser Cut Special Ash Open Pore finish. Det naturlige træ er farvet sort for at fremhæve kornet. En præcis laserskæringsproces anvendes til at afsløre lyse detaljer fra et lag metal under træet ved hjælp af en teknik, som japanske mestermusikere bruger til at udvikle musikinstrumenter.