LEXUS NÅR EN NY MILEPÆL – 1 MIO. BILER SOLGT I EUROPA

  • En milepæl der falder på Lexus’ 30-års jubilæum i Europa*
  • Lexus debuterede med en enkelt model i 1990
  • Lexus’ nuværende succes bygger på selvopladelige hybridbiler, et unikt design og førende kundeoplevelse
I september nåede Lexus en milepæl med en million solgte biler i Europa. En syv-cifret præstation, der rettidigt faldt sammen med Lexus 30-års jubilæum i Europa.
Samtidig markerer Lexus en ny æra af brandets historie med introduktionen af UX 300e – den første all-electric Lexus-model, som introduceres i dele af Europa.
I 1990, kun få måneder efter brandets globale debut i USA, indtog Lexus det europæiske marked med en enkelt model, LS 400, som nåede 1.158 salg. Det lyder måske som en beskeden start, men det var starten på en transformation af markedet for luksusbiler. Her var LS med til at redefinere standarderne for luksusbiler i form af performance, effektivitet og avanceret teknologi.
Lexus introducerede herudover en ny tilgang til kundepleje og kundeservice, som sætter en ny standard på det internationale marked. Ved at følge principperne af den japanske tradition omotenashi – hvor en kunde bliver mødt med samme opmærksomhed og gæstfrihed, som gæster i dit eget hjem – har Lexus opretholdt et udsøgt serviceniveau i kernen af sit brand.
Helt fra start har Lexus banet sine egne veje frem for at følge de etablerede normer i markedet, ikke mindst, når det drejer sig om at tage ejerskab på udviklingen af markedet for selvopladelige hybrider. Lexus introducerede verdens første luksus-hybridbil, RX 400h SUV, i 2005 og har siden udviklet hybrid-teknologien til at opnå en højre performance, bedre brændstoføkonomi og mere køreglæde. Intet mindre end 45% af de Lexus-biler, der kører på vejene i Europa, er hybridbiler. I dag findes der en hybridmodel på tværs af en bred række af Lexus’ biltyper – og hybridmodellerne står nu for 96% af det samlede salg i det Vesteuropæiske marked.
Lexus har gennem tiden haft et skarpt øje for at følge forbrugernes skiftende behov og præferencer og her udvikle nye bilmodeller, som er i tråd med de nyeste markedstrends. Dette har bl.a. sat fokus på modeller som, crossover SUV’er, som Lexus allerede har solgt 550.000 af i Europa. Udvalget inkluderer blandt andet RX – en model hvis effektivitet udspringer fra markedet for luksus SUV’er – RX-L med syv sæder og NX i mellemklassen. Desuden blev den kompakte, UX bybil lanceret i 2019 og vandt hurtigt indpas, som bedst sælgende model. Derudover indgår de store LX og robuste GX-modeller i Lexus portefølje på det Russiske og Østeuropæiske marked. Tilsammen repræsenterer disse modeller mere end 80% af Lexus’ salg i Europa.
Køreglædens vigtighed ses tydeligt i de performance-orienterede Lexus F-modeller. Herunder i den håndbyggede og yderst eksklusive LFA V10 superbil og RC F coupemodellen, som nu konkurrerer i internationale GT-racing. Og det er netop essensen af disse modeller, som går igen i F SPORT modellerne.
Lexus har også formået at positionere sig som et luksusbrand ud over bilverdens grænser. Både ved at fremme ekspertise inden for håndværk, at give støtte til nye designtalenter gennem Lexus Design Awards og at skabe fantastiske oplevelser.
*Lexus Europe salg inkluderer Vesteuropa (EU-lande, Storbritannien, Norge, Island and Schweiz) sammen med følgende Østeuropæiske markeder: Rusland, Ukraine, Kasakhstan, Caucasus regionen, Tyrkiet og Israel.
Lexus’ kulminerede salg i Europa:
Model Lanceringsår Antal solgte enheder pr. 30. september 2020
LS 1990 39.059
GS 1993 74,998
IS 1999 202,210
RX 2000 289,284
SC 2001 6,202
LX 2002 58,234
GX 2010 14,862
ES 2010 26,949
CT 2011 97,637
LFA 2011 38
NX 2014 155,366
RC 2015 7,083
LC 2017 1,816
UX 2019 32,972
TOTAL 1,006,710