The 2021 LS Hero Image

LEXUS NYHEDER

MED ET ØJE FOR DETALJE HAR LEXUS ENDNU ENGANG SAT NYE STANDARDER FOR KOMFORT MED DEN NYE LS

Ingeniørerne kigget nøje på de dele af bilen der kunne have en indflydelse på køreegenskaber, komfort og stilhed.

Forbedringerne rækker ud over ændringer i affjedring og støddæmpning og indebærer også detaljeorienteret ændringer i både dæk og sædedesign.
Fantastisk kørekomfort har været et kendetegne for Lexus LS siden den var med til at grundlægge Lexus som brand, for over 30 år siden. Den standard, der blev sat af den originale LS, har inspireret vores ingeniører til at forbedre hver generation af LS, så den gang på gang leverer endnu bedre komfort.
Det engagement har medført betydelige fremskridt i kørekvaliteten i den nye LS. Fremskridt, der ikke kan opnås med en enkelt banebrydende innovation, men kræver en gennemgang af alle de dele og kontroller, der påvirker køreegenskaber, komfort og stilhed. Ændringerne rækker ud over finjustering af affjedringen, og indebærer justeringer i dækkene samt de materialer og metoder, der strukturerer og polstrer sæderne.
Resultatet er en hidtil uset kørekomfort, uden at gå på kompromis med bilens dynamiske karakter.
Femte generation LS, som blev introduceret i 2018, markerede et spring i bildesign og var den første der gjorde brug af Lexus’ GA-L-platform. Fordelene ved platformen er bl.a. en god chassisbalance, et lavt tyngdepunkt og et mere rigidt karosseri. Det nye Multilink Suspension Geometry revolutionerede Adaptive Variable Suspensions ydeevne, så det gik fra et simpelt ni-trins system til kontinuerlig dæmpningskontrol gennem 650 niveauer.
Alle disse elementer bidrager til Lexus Driving Signature, som består af en kombination af raffinement, komfort og køreglæde, som er unik for Lexus.
LS-chefingeniør Toshio Asahi forklarer: "Vi har implementeret forbedringer år for år, for at sikre udviklingen af LS. Ift. kørepræstationen for den nye LS besluttede jeg, at vi skulle fokusere på den raffinerede ydeevne, der danner modelens DNA, og er udgangspunktet for vores brand. Derfor gik vi tilbage til det grundlæggende og forfinet ydeevnen fra bunden."
Støddæmpning er nøglen til komfort, som sikrer at ujævnheder i vejoverfladen bliver absorberet. Lexus’ sofistikerede AVS-system er forbedret med en ny lineær solenoid og en forstørret energistrøm i kontrolventilen. Denne forbedring øger ikke kun køreglæden, den spiller også en rolle i bedre styringsrespons og stabilitet.
For at reducere stød og vibrationer er den nye LS også udstyret med væskefyldte motorbeslag og affjedrings bagved. Og for at give bedre kontrol over bilen, når vejen svinger, er bredden på anti-roll stængerne øget.
Dækkene er det eneste kontaktpunkt mellem bil og vej og er derfor vigtige for kørekomforten. Som standard er LS udstyret med run-flat dæk, som er stivere end almindelige dæk. Ikke desto mindre har Lexus reduceret deres lodrette fjederhastighed for at kontrollere op- / nedbevægelsen af dækkenes sidevæg. Selv dækkets materiale og indvendige struktur er justeret for at hjælpe med at dæmpe højfrekvente vibrationer.
Derudover spiller bilsæderne også en afgørende rolle i kørekomfort. LS’ sæder kan justeres i flere retninger, har integreret varme og ventilation samt forskellige massagefunktioner. Prioriteten for den nye model var at forbedre hvordan det føles at sætte sig ind i bilen, ved hjælp af bedre polstring der spreder og absorberer kropstryk. Udviklingsteamet udførte forsøg for at finde det ideelle nye materiale, og valgte urethan med lav modstandsdygtighed til sædepuden, da det passer perfekt til kroppen og agerer ens ved alle temperaturer.
Sømmene på sæderne er sat dybere end før, en detalje, der hjælper med at absorbere vibrationer og skabe en blødere følelse. Med fokus på takumi-håndværk trækker de nye sømme ikke i læderet, så der hverken skabes folder eller plisseringer.

Læs mere om LS her