Nogle kunstformer er så unikke og ypperlige at de ikke kun overlever, men blomstrer over tid.

Den komplekse Edo Kiriko glasudskæringskunst er et perfekt eksempel på dette. Kunsthåndværkerne praktiserer denne 200-år-gammel teknik, og er stolte af at bære denne værdifulde tradition videre. De er dog stadig moderne kunstnere og vil ikke begrænse deres håndværk ved kun at kalde det traditionelt.

"Tradition er et ord med mange nuancer" forklarer tredje-generations Edo Kiriko kunsthåndværker Yoshire Kobayashi. "Det er ikke påtvunget nogen, og er ikke noget en indvid kan bære, men jeg mener at det er noget er skabt ud af daglig menneskelig aktivitet, og skabt helt organisk ud af en gentagelse af en bestemt skik... det forbinder alt."

Præcise gentagelser er afgørende for Edo Kiriko-kunsten og flere års øvelse og træning er essentielle for enhver kunsthåndværker. Kobayashi, som mange andre, begyndte sin uddannelse i Edo Kiriko da han som 13-årig tog med sin far på værkstedet


  

  
    2018 lexus craftsmanship1 landscape

“[Dengang] fulgte du en Senior kunsthåndværker og lærte ved at kigge på.. Det var almindeligt at øve dig 10 timer i døgnet," fortæller han, "det var benhårdt arbejde."

Han arbejdede intenst på at forbedre sine kundskaber og indrømmer at han følte sig ikke rigtig som professionel indtil han blev anerkendt af sine ligemænd i en alder af 33 år. Det er et krævende forløb, men de mange års træning er essentielle fordi denne form for glasarbejde, der har oprindelse i Tokyo i slutningen af Edo perioden, er ekstremt detaljeret og kræver en grad af perfektionisme der afspejler den detaljeorienteret Japanske kultur.


  

  
    2018 lexus craftsmanship2 landscape

  

  
    2018 lexus craftsmanship quote portrait

"JAPANERE ER OPMÆRKSOMME PÅ SELV DE MINDSTE DETALJER" SIGER KOBAYASHI. "DET ER VIRKELIG VIGTIGT FOR DEM, UDEN AT DE OVERHOVEDET SKAL TÆNKE PÅ DET. DET BLIVER EN VÆREMÅDE, UDEN AT MAN EGENTLIG BEMÆRKER DET."

Yoshiro Koayashi, Edo Kiriko kunsthåndværker.

For Kobayashi er kompleksiteten i arbejdet afgørende i den høje kvalitet af resultatet, og er samtidig centralt for den arbejdsglæde han får fra sin kunst.

"Jeg er sikker på at denne filosofi har en indflydelse på en kunsthåndværkers arbejde," siger han. "De mindste detaljer får en enorm betydning. Det er derfor de er så påpasselige med deres arbejde. Det handler også om den personlige tilfredsstillelse som en kunsthåndværker får fra sit arbejde."

Selv om han har en passion for kunsten Edo Kiriko, og har fået enorm glæde af det gennem årene, har Kobayashi ikke presset sin søn til at følge i hans fodspor, men tværtimod opfordret ham til at udforske andre karrieremuligheder.


  

  
    2018 lexus craftsmanship2 landscape

Men familiearven og tradition kaldte, og Kobayashis søn,Yohei, er blevet del af familiens erhverv og producerer kunst der både viser et glimt af fremtiden, men holder fast i de gamle traditioner og håndværket.

"At lave noget du nyder, og tjene penge på det er vidunderligt," siger Kobayashi. "Jeg er glad for at jeg valgte dette arbejde."


  

  
    2018 lexus craftsmanship3 landscape

PIONERÅND

GENERATIONER AF KUNST

Edo Kiriko glaskunstnere lavede den unikke glaspanel til interiøret i Lexus LS, der giver en ambience der både er afdæmpet og betagende på samme tid.