2018 lexus design hero

DESIGN

PIONERÅND

En helt ny kunstform baseret på gamle traditioner.

Siden tidernes morgen har mennesket skåret i træ og skabt værker som har været både primitive og interessante, men den komplicerede japanske yosegi-kunstform er en bemærkelsesværdig undtagelse.

I denne smukke og tidskrævende form for dekupørarbejde, som er blevet praktiseret i mere end 400 år og også er kendt som japansk træmosaik, limer man med stor præcision små stykker træ i forskellige farver og teksturer sammen til komplekse mønstre.


  

  
    2018 lexus design1 landscape

Det er en utroligt krævende proces, som kræver exceptionelle færdigheder og lang erfaring, hvilket har betydet at denne unikke kunstforms popularitet er dalet en del i det seneste århundrede.

Én mand er dog fast besluttet på ikke bare at blive ved med at praktisere yosegi, men at føre den ind i nutiden og få folk til at se dens skønhed.

Ken Ota er bredt anerkendt som en moderne yosegi-mester og er en passioneret fortaler for sit håndværk. Han er både dedikeret til at respektere de traditionelle teknikker der er blevet forfinet til perfektion gennem århundreder og opsat på at være åben for innovation.

“Jeg vil blive ved med at værne om traditionen,” forklarer Ota som arbejder i et atelier i Hakone i Japan hvor yosegi stammer fra. “For at gøre det er jeg nødt til at forandre mig og være innovativ. Det handler ikke om ‘at kopiere eller ikke at kopiere’ men om at forfølge min egen originalitet.”


  

  
    2018 lexus design quote landscape

  

  
    2018 lexus design quote portrait 810x1080 v2

“JEG VIL BLIVE VED MED AT VÆRNE OM TRADITIONEN,” FORKLARER OTA SOM ARBEJDER I ET ATELIER I HAKONE I JAPAN HVOR YOSEGI STAMMER FRA. “FOR AT GØRE DET ER JEG NØDT TIL AT FORANDRE MIG OG VÆRE INNOVATIV. DET HANDLER IKKE OM ‘AT KOPIERE ELLER IKKE AT KOPIERE’, MEN OM AT FORFØLGE MIN EGEN ORIGINALITET.”

Ken Ota, yosegi-træskærer

Yosegi-værkerne er så unikke og komplekse at de ikke kan masseproduceres og det træ der udvælges til det enkelte håndlavede værk afspejler håndværkerens stil og smag, nærmest som en ’signatur’.

Ota, som brugte mange år på at lære sit fag til perfektion på en polyteknisk skole i Saitama og derefter på det anerkendte Atelier Kiro i Odawara, skaber sine værker med 25 forskellige træsorter som han personligt henter hjem fra hele Japan – fra Hokkaido i nord til Okinawa i syd.

For ham er det træ han bruger til sine eftertragtede værker (heriblandt skrin, bakker og bordskånere) mere end bare et råmateriale og han gør meget ud af at værdsætte hvert eneste stykke træ.


  

  
    2018 lexus design2 landscape 1920x1080 v2

“Jeg vil vise min respekt for livet i de træer der er blevet fældet i skoven,” siger han. “Det samme gælder andre materialer, jeg vil være taknemmelig for det som jeg tager. Hvert stykke træ har sin egen unikke form og sammensætning som giver frihed og udtryksmuligheder og i sidste ende fører til skønhed.”

Noget af det mest karakteristiske ved yosegi er at det er ekstremt tidskrævende og kræver en utrolig tålmodighed, hvilket står i skarp kontrast til det høje tempo i den digitale verden vi lever i. Men Ota føler sig godt tilpas med det langsomme tempo som hans arbejde kræver og han ser det som en mulighed for at lade sig fordybe i sit eget arbejde som kunstner.

“Tiden har ingen betydning,” siger han. “Jeg kan kun udtrykke mig i kraft af det jeg har i mit indre.”


  

  
    2018 lexus design3 landscape

PIONERÅND

EN NY KUNSTFORM BASERET PÅ ÆLDGAMLE TRADITIONER

Lexus sætter en ære i at levere innovation og kvalitetshåndværk. Ved at hylde den ekstraordinære teknik der skal til for at forvandle naturligt træ til detaljerede mønstre, styrker Lexus sit engagement i at få tradition og teknologi til at smelte sammen.