lexus wltp hero

VI INTRODUCERER

WORLDWIDE HARMONIZED LIGHT VEHICLE TEST PROCEDURE (WLTP)

Den nye testmetode til måling af brændstoføkonomi og emissioner.

Siden 1980'erne er europæiske emissioner af nye biler og brændstoføkonomier blevet udført ved hjælp af New European Driving Cycle (NEDC). Fra den 1. september 2017 er der indført en ny test, Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), for at give både bilkøbere og ejere en mere realistisk forståelse af bilens ydeevne.


  

  
    lexus wltp section nedc to wltp

FRA NEDC TIL WLTP: HVAD ER ÆNDRET?

Med fremskridt inden for køretøjsteknologi og ændringer i kørselsforhold udskiftes den nær 40-årige NEDC-cyklustest. For at give dig en mere præcis måde at beregne og sammenligne bilens brændstofforbrug og emissioner på, introducerer den nye WLTP-test mere realistiske testbetingelser, så laboratoriemålinger bedre afspejler bilens reelle ydeevne.

HER ER, HVAD DU KAN FORVENTE AF WLTP-TESTENE:

Testcyklus

Dynamiske tests, der er mere repræsentative i forhold til reel kørsel.

Cyklustid

Test af 30 minutters varighed, en stigning på 10 minutter.

Kørselsfaser

Flere dynamiske faser: 52% by og 48% ikke-by.

Cyklusafstand

23,25 kilometer lang, over to gange den gamle afstand.

Gennemsnitlig og maksimal hastighed

Gennemsnitlig hastighed er 46,5 km/t (en stigning på 12,5 km/t), mens tophastigheden hæves til 131 km/t.

Valgfrit udstyr

Der tages hensyn til yderligere køretøjsvalgmuligheder (med indflydelse på CO2 og forbrug).

Gearskifte

Hvert køretøj har forskellige, snarere end faste gearskiftpunkter.

Testtemperaturer

Målinger, der nu tages ved 23° C (og CO2 -værdier korrigeret til 14° C) mod 20-30° C.

VI INTRODUCERER STØRRE KLARHED

Mellem september 2017 og september 2018 skal alle nye biler overholde WLTP-testproceduren (lette erhvervskøretøjer følger et år senere). For Lexus er den første model, der blev certificeret under WLTP, RC F, i 4. kvartal 2017.

Hos Lexus byder vi ændringen til WLTP velkommen, da den vil give vores kunder et mere præcist grundlag for beregning af brændstoføkonomi og emissioner. Som førende inden for ren mobilitet har vi brugt årtier på at undersøge, hvordan man laver biler, der er mere miljørigtige, og vi producerer teknologier som hybrid, der har vist sig at være værdifuld i forhold til at reducere drivhusgasemissioner og bidrage til et samfund med lavt kulstofindhold.

  • 
  

  
    lexus wltp quote full width
    
  

  
    lexus wltp quote

    “HYBRID ER RYGRADEN I VORES DRIVLINJE-PROGRAM OG VIL HJÆLPE OS MED AT NEDSÆTTE VORES BILERS CARBON-EMISSIONER MED 90% I 2050 TIL SAMMELIGNING MED 2010.”

    Dr. Johan Van Zyl, Præsident og CEO i Toyota Motor Europe

  

  
    lexus wltp section everyday tests

HVERDAGSTESTS, REALISTISKE RESULTATER

De nye WLTP-tests sikrer, at laboratoriemålinger nu bedre reflekterer de situationer, du vil opleve i hverdagen. Det betyder, at brændstofforbrug og emissioner angivet for nye biler er en langt bedre repræsentation af det, du rent faktisk vil opnå.

HAR DU YDERLIGERE SPØRGSMÅL?

  • Vil min bils virkelige brændstofforbrug ændre sig?

    Nej, dit faktiske brændstofforbrug vil forblive det samme, men det er sandsynligt, at din bil vil få en højere officiel CO2 -værdi og brændstofforbrug-værdier på grund af den mere stringente WLTP testcyklus - tættere på hvad du observerer.

  • Hvorfor er NEDC-værdien af min bil pludselig øget?

    I en overgangsperiode (indtil udgangen af 2020) vil NEDC-værdier stadig genereres parallelt med WLTP-værdier. Da den gamle NEDC-procedure ikke længere kan bruges, foreskriver reglerne, at WLTP CO 2 -værdier oversættes til NEDC-ækvivalente værdier ved hjælp af en "korrelationsøvelse". Dette vil blive udført ved hjælp af enten et simuleringsværktøj udviklet af Europa-Kommissionen eller gennem fysisk genprøvning, hvilket kan resultere i højere NEDC CO2 -værdier for din bil, da dette vil være en opdateret version af NEDC (baseret på WLTP).